torsdag 25 oktober 2007

Personligt varumärke

Mitt uppe i varumärkeshysteri i modulen Building a Brand och sitter och jobbar med mitt personliga varumärke. Många saker har jag nog inte tänkt på tidigare och vissa saker har jag haft med mig hela tiden utan att tänka på att det faktiskt är mitt varumärke jag går och tänker på. Ta bara en sån enkel grej som mitt personliga brevpapper och mina personliga kuvert. Det är min grafiska profil. Men hur många privatpersoner går och tänker på sånt? För ett företag är en grafisk profil A och O, den skall dessutom kännas igen i alla kanaler, print, web, tv, brevpapper, visitkort osv.

Men den grafiska profilen är ändå bara ett sätt att påverka varumärket i rätt riktning. Dina värderingar, dina åsikter och ditt handlande måste vara konsekventa för att få fram den bild av dig själv som du själv vill att människorna omkring dig skall ha. Det är nämligen de som allra mest formar bilden av dig. Hur jobbar du då med detta? Kan man gå spänd hela tiden och tänka på vad man gör, säger, tycker och tänker eller skall man bara flyta med?

Jag tror att en blandning av båda alternativen är bäst. Tänk på vad man gör och vad det kan få för följder, men var avslappnad och framförallt var dej själv. Då blir du konsekvent och uppfattas inte som att du har flera olika sidor utan att du är trovärdig och fast i dina värderingar.

Använd dig av dina erfarenheter, dina värderingar och dina bästa egenskaper och forma den bild som du vill att de omkring dig skall förknippa med just dig. Det är den mixen som gör just dig unik.

Inga kommentarer: